Het verlies van een dierbare in uw familie- of vriendenkring is een verdrietige gebeurtenis
Na het regelen van de begrafenis of crematie moeten er nog veel andere zaken worden afgehandeld. Dit omvat zowel praktische taken, maar ook meer specialistische zaken zoals het indienen van de aangiften inkomstenbelasting en erfbelasting. U kunt u ervoor kiezen om de volledige afwikkeling van de erfenis aan Axent Notarissen over te laten. Dit geeft rust en voorkomt onenigheid tussen erfgenamen. Wij nemen de regie en verantwoordelijkheid voor het hele proces op ons.
Wij zorgen ervoor dat de woning van de overledene wordt ontruimd en schakelen een erkende makelaar in om de woning te verkopen. Wij zeggen abonnementen op, betalen openstaande rekeningen, lossen eventuele schulden af, dienen aangiften voor inkomstenbelasting en erfbelasting in en verdelen uiteindelijk de erfenis onder de erfgenamen.
Kortom, u kunt de volledige afhandeling aan ons overlaten! Wij werken altijd nauw samen met de erfgenamen en houden u op de hoogte van elke stap in het proces. Axent Notarissen staat klaar om u te ondersteunen!
Als de rekeningen zijn betaald, de eventuele woning is verkocht en de aanslag erfbelasting is betaald, kan de erfenis worden verdeeld. Erfgenamen kunnen dit zelf doen, maar Axent Notarissen kunnen u daar uiteraard bij begeleiden.
De verdeling kan ook inhouden dat geld en goederen daadwerkelijk tussen de erfgenamen worden verdeeld. Het is ook mogelijk dat erfgenamen bepaalde goederen uit de nalatenschap overnemen en dit verrekenen met de andere erfgenamen. Als een van de erfgenamen de woning wil overnemen moet deze overdracht altijd via de notaris plaatsvinden.
In sommige gevallen, zoals wanneer een echtgenoot nog leeft en er kinderen zijn, kan de verdeling “op papier” plaatsvinden. Vorderingen van de kinderen worden vastgelegd bij de notaris, zodat deze na het overlijden van de langstlevende ouder kunnen worden afgetrokken voor de erfbelasting.
Axent Notarissen staat klaar om u bij dit gehele proces te ondersteunen en zorgen ervoor dat alles zorgvuldig en volgens de wettelijke regels wordt afgehandeld.
Een verklaring van erfrecht wordt door de notaris afgegeven, vaak op verzoek van de bank of andere financiële instellingen. In deze verklaring bevestigt de notaris wie er is overleden, of er een testament was, en wie de erfgenamen van de overledene zijn.
In een testament wordt vaak een executeur aangewezen om namens de erfgenamen de nalatenschap te beheren. De taken van de executeur zijn het regelen van de uitvaart, het betalen van rekeningen en het indienen van aangiften voor inkomsten- en erfbelasting. De executeur is meestal een echtgenoot, partner, kind van de overledenen, maar kan ook een derde partij zijn.
Omdat de meeste executeurs deze rol niet dagelijks uitvoeren, biedt Axent Notarissen regelmatig ondersteuning bij deze taken. De executeur heeft wettelijke verantwoordelijkheden die moeten worden nagekomen om geschillen met erfgenamen of de belastingdienst te voorkomen. De begeleiding van Axent Notarissen zorgt ervoor dat de executeur zorgvuldig en volgens de wet handelt.
Over een ontvangen erfenis moet doorgaans erfbelasting worden betaald
De hoogte van de verschuldigde erfbelasting is afhankelijk van het bedrag van het erfdeel en de relatie van de erfgenaam tot de overledene. Het invullen van de aangifte erfbelasting vereist specialistische kennis. Onze medewerkers beschikken over jarenlange ervaring in dit vakgebied. Het laten invullen van de aangifte erfbelasting door een deskundige kan u helpen om (veel) erfbelasting te besparen.
Bent u op zoek naar een notaris voor de afwikkeling van een nalatenschap? Axent Notarissen in Zeeland staat klaar om u deskundig te ondersteunen
Wij helpen bij het beheren van de erfenis, het indienen van belastingaangiften en het verdelen van de nalatenschap. Vertrouw op onze persoonlijke begeleiding en ervaring en expertise om het proces van de afwikkeling soepel en zorgvuldig te laten verlopen.
Wist u dat Axent ook actief is in de buurt van Axel, Hulst, Oostburg en Sluis?
Contact opnemen